/ Het ideale werkplekconcept voor gemeentehuizen!

Binnen onze snel veranderende wereld hebben we continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen en kansen binnen gemeenten. In het eerste deel van dit artikel namen we jullie mee naar vijf ontwikkelingen die wij binnen gemeenten signaleren. We zoomden in op de impact van gemeentelijke samenvoegingen, herindelingen of fuseringen en de visie op ideale huisvesting voor gemeenten. We gaven onze facilitaire visie op ‘one-size-fits-all’ oplossingen en de waarde van passende huisvesting voor ambtenaren, burgers en organisatieontwikkeling.

In dit artikel nemen we de volgende drie ontwikkelingen onder de loep. Nog even een keer de ontwikkelingen, binnen overheden in het algemeen en gemeenten in het bijzonder, op een rij

  • Samenvoegingen of fuseringen van gemeenten
  • Visie op ideale huisvesting voor gemeenten
  • Nieuwe werkvormen faciliteren binnen gemeentehuizen
  • Duurzaam en circulair inkopen van inrichting en meubilair
  • De veranderende rol van de Facilitair Manager

Nieuwe werkvormen faciliteren

Nieuwe werkvormen als hybride, blended, agile of activiteit gerelateerd werken, zijn relevanter dan ooit en in sommige branches zelfs al de norm. Ze vragen om een andere mindset en duidelijke visie op het werkplekconcept. Dat is maatwerk en mensenwerk, waarbij het werk en de behoeftes van gebruikers leidend is. Een andere insteek dan bij traditionele werkplekconcepten. Facilitair Management moet hierin de weg wijzen, door adaptieve, mensgerichte omgevingen te creëren die de samenwerking en productiviteit verhogen. Dat geldt voor facilities binnen alle overheidsgebouwen, maar zeker voor gemeentehuizen.

Hoe je jullie gewenste werkvorm ook noemt, je wilt uiteindelijk een gemeentelijke werkomgeving die naadloos aansluit bij de activiteit die je op dat moment wilt uitvoeren als medewerker of wilt faciliteren als werkgever. Samenwerken en ontmoeten faciliteren. De beste faciliteit voor elke activiteit bieden. Van communicatie naar concentratie. De nieuwe werkomgeving moet een mix van persoonlijke en gedeelde ruimtes bieden, en zowel fysieke als virtuele contactmomenten ondersteunen. Op kantoor en op de thuiswerkplek. Wij onderscheiden hierbij 3 functionele zones die aansluiten bij de activiteit die er plaatsvindt. Bruis, ruis en rust. Deze kan je op meerdere niveaus inhoud en invulling geven.

Bouwen aan een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis, dat is een piramide die van boven naar beneden bestaat uit drie niveaus.

  1. Werkconcept | Wat is onze manier van (samen)werken als (samengevoegde) gemeente?
  2. Werkplekconcept | Wat is onze facilitaire visie op samenwerken en het plan achter een nieuwe werkomgeving?
  3. Werkomgeving | Hoe ziet de fysiek werkomgeving eruit en welk type werkplekken verbindt het met elkaar?

Waar zit jullie vraagstuk?

Meer over een nieuwe werkomgeving

Circulaire en duurzame inrichting

Duurzaamheid is geen luxe meer, maar een noodzaak. Veel gemeenten zetten zich in voor circulaire en duurzame inrichting en omarmen het manifest van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Dit betekent dat we anders moeten nadenken over hoe we onze werkplekken ontwerpen, inrichten en inkopen. Een duurzaam inkoopbeleid en waardegericht inkopen, daar draait het om. We streven naar een circulair model, waarbij we materialen hergebruiken, recyclen of upcyclen, en kiezen voor energie-efficiënte oplossingen.

De facilitaire afdeling bevindt in de unieke positie om deze duurzame strategieën te begeleiden en te implementeren. Facilitair moet hierin een actieve rol spelen, door het hergebruiken van kantoormeubilair, het bevorderen van duurzame keuzes en het beheren van energie- en hulpbronnen op een verantwoorde manier. Dat gaat verder dan alleen het selecteren van milieuvriendelijke materialen. Het betekent ook het ontwerpen van werkomgevingen die flexibiliteit en aanpasbaarheid bevorderen, de levensduur van de ruimte verlengt, verspilling vermindert of circulariteit stimuleert. Zo kan facilitair een aanzienlijke bijdrage leveren aan de milieudoelstellingen van de gemeente, de bijdrage op Maatschappelijk Verantwoord Inkopen vergroten en tegelijkertijd een gezondere en productievere werkomgeving creëren.

Hoe je de stap naar duurzaam inkoopbeleid of een duurzaam inkoopmodel zet als overheidsinstantie? Wij delen onze ervaring graag.

De veranderende rol van Facilitair Management

Al deze ontwikkelingen veranderen de rol van Facilitair Management. Facilitair is niet langer alleen beheerder van fysieke ruimtes. We zijn strategische partner, change agent, duurzaamheidsleider en voorvechters van werkgeluk of werknemerswelzijn. Door voorop te lopen in deze transformaties, kunnen Facilitair Managers helpen om veerkrachtige, inclusieve en duurzame gemeenschappen te creëren.

Samengevat, de wereld van gemeenten is in een razend tempo aan het veranderen. Door deze ontwikkelingen te omarmen, kunnen we werkomgevingen creëren die inspirerend, duurzaam en ondersteunend zijn, en die bijdragen aan het welzijn van zowel individuen als de bredere gemeenschap. Facilitair vormt de brug tussen mensen, plaatsen en processen, en draagt bij aan het vormgeven van onze toekomst. Het is meer dan ooit duidelijk dat Facilitair Management geen ondersteunende functie meer is, maar een strategisch partner die het voortouw neemt bij het vormgeven en faciliteren van de huisvesting en werkomgeving van de toekomst.

Gemeentelijke ervaring telt

Onze ervaring binnen gemeenten en (semi-)overheden gaat ver. We hebben de afgelopen jaren kleur en karakter gegeven aan uiteenlopende facilitaire vraagstukken, uitdagingen en interim-oplossingen bij o.a. Gemeente Amsterdam, Gemeente Heerenveen, Gemeente Ooststellingwerf, Gemeente Ameland, Gemeente Heemskerk, Gemeente Fryske Marren, Gemeente DDFK en Gemeente Utrecht.  En wie weet mogen we jullie gemeente hier in de toekomst ook aan toevoegen.

Ook werk maken van een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis?  Het werkplekconcept van de toekomst optimaal faciliteren? Wij inspireren of ondersteunen graag.

Simon Huismans 
s.huismans@fmxxl.nl

06 24 60 55 68

Lees ook 'Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis!'
Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Terugblik: Workplace Xperience 2024

Meestal laten we een facilitaire XXL-beleving achter bij onze opdrachtgevers. Maar dit keer hadden we hem zelf goed te pakken. Onze eerste deelname aan de Workplace Xperience (WPX) was top. Een XXL-beleving om nooit te vergeten.

Terugblik: Smart Workplace op locatie bij FMXXL

Op 28 februari organiseerden Smart Workplace samen met FMXXL een kleinschalig event. Het was een feestje. Maar ook voor de mensen die er niet bij waren, delen we graag even een korte terugblik van het event...

FMXXL trekt als FD Gazelle 2023 sprint richting het einde van het (jubileum)jaar!

Donderdag 23 november 2023 was het zover. In het Theater Amsterdam werden de prestigieuze FD Gazellen 2023 door het Financieele Dagblad uitgereikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.