De toekomst van werkplekconcepten

/ Wat is de waarde van een slim werkplekconcept?

In het eerste artikel, van deze reeks van 3, stond ‘Van werkomgeving naar werkbeleving. Hoe werkt dat?’ centraal. We gingen in op de verschillen en verbanden tussen werkplekken, een werkomgeving en een werkplekconcept. We deelden onze visie rondom het fundament van een passend concept aan de hand van bricks, bytes, behavior en beleving. En gaven onze visie op ‘one-size-fits-all’ concepten. In dit artikel gaan we verder in op: ‘Het creëren van werkbeleving’ en ‘De waarde van een slim werkplekconcept’. Ook leggen we de link met ons facilitaire speelveld.

Wat is je vertrekpunt voor een passend concept?

Het (beoogde) concept of de ambitie van een organisatie is in onze ogen het vertrekpunt voor het werkplekconcept. Wie zijn we als organisatie, waar staan we voor (missie), welke cultuur heerst er, welke ‘activiteiten’ of processen vinden er plaats in onze werkomgeving, welk type medewerkers hebben we in huis en hoe willen we onze mensen optimaal faciliteren? Het werkconcept bestaat naast werkprocessen, werkomgeving en werkplekken ook uit een facilitair plan om dit alles te ondersteunen. Al deze elementen samen vormen de werkbeleving.

Werkbeleving creëren is een proces, waarbij we de werknemers zoveel mogelijk betrekken. Dat komt niet alleen van de bovenste laag van een organisatie. Het is een samenspel van top-down doelen en bottom-up wensen zo slim mogelijk met elkaar verbinden en sterk mogelijk tot leven laten komen. Ook het besef dat niet alle wensen van iedere medewerker in een werkomgeving of werkconcept vervuld kunnen worden, is essentieel voor het uiteindelijke succes. Het vroegtijdig managen van deze verwachting vormt een aandachtspunt.

Waarom is een werkplekconcept belangrijk?

Nu we weten wat een werkplekconcept is, is het ook goed nader in te gaan op waarom een werkconcept cruciaal kan zijn. Welke waarde heeft het of wat levert het je als organisatie nou echt op? Wat ons betreft een investering in de toekomst. Een goed doordacht concept draagt bij aan het aantrekken of behouden van medewerkers met het juiste DNA. Het is een krachtig middel in de strijd om talent. De manier waarop je (thuis)werkplek eruit ziet of je werkuitrusting facilitair geregeld is, heeft duidelijk impact op het imago en uitstraling van je organisatie. Het benadrukt waar je als organisatie voor staat en vormt een magneet voor medewerkers, klanten en leveranciers. Het is een verlengstuk of vertolker van je cultuur.

“Passende huisvesting en een inspirerende werkomgeving vormen niet alleen een magneet voor medewerkers, maar geven vooral ook een beeld van de cultuur en het DNA van een organisatie. En juist deze factoren kunnen gelden als ware talentmagneten. Ook nu we meer op afstand of vanaf ons thuiskantoor werken. Wij zien een kantoor als een waardevolle cultuurdrager. Het geeft vertrouwen en zorgt voor een vaste basis. Aan de andere kant helpt een goed doordacht werkplekconcept ook bij het verbeteren van prestaties, verhogen van productiviteit, stimuleren van het samenwerken met collega’s en versterken van de medewerkerstevredenheid.

Zo willen wij samen met onze opdrachtgevers impact maken met pakkende werkplekconcepten, waarbij veiligheid, vitaliteit en flexibiliteit meer en meer een rol zullen spelen. Van advies tot projectmanagement. Van planvorming tot ondersteuning. De rol van facilitair zal hierbij niet minder worden, maar juist meer raakvlakken krijgen met andere disciplines. En dat maakt het facilitaire speelveld en onze facilitaire waarde nog boeiender.”

Aldus Willemijn Bergsma.

Naast een positief effect op employer branding, heeft een goed werkplekconcept ook positieve invloed op de productiviteit, werk/privé balans, werkplezier en werkt het kostenbesparend.

Ook een pakkend concept? Neem contact op met FMXXL

Een aantal voorbeelden

Er zijn enorm veel concepten te bedenken of op te zetten. Denk aan activiteitgericht werken, hybride werken, agile werken, office as a service of Coronaproof werken. Een aantal voorbeelden van slimme werkplekconcepten die we graag delen zijn:

  • Working-from-anywhere bij Spotify.
  • Universe werkconcept van Heineken.
  • Neighborhoods workspace concept van Netflix.

Wat ons betreft de moeite waard om eens meer over te lezen. Zeker wanneer je aan de slag wilt met jullie eigen werkplekconcept. Niet om letterlijk te kopiëren, maar als inspiratiebron.

“De missie van het workplace team van Netflix is: to deliver workplace experience to move Netflix forward. Wij zijn geen traditioneel facilitair team. Wij proberen echt de organisatie en experience voorop te zetten. We willen medewerkers graag een prettige, productieve en veilige omgeving bieden, maar uiteindelijk draait het om de meerwaarde voor het bedrijf. Wij zien het kantoor als een place to work. Geen place to live.”

Aldus Frans van Eersel, Director of Workplace EMEA, uit het artikel “Zo vertaalt Netflix de bedrijfscultuur naar de werkomgeving” op Facto.nl.

In ons derde en laatste artikel van dit drieluik, gaan we in op de vraag ‘Hoe voorkom je een one-size-fits-all werkplekconcept?’. Verder geven we je tips, tricks en tools om je als Facilitair Manager of facilitair team op weg te helpen wanneer jullie zelf aan de slag willen met het creëren van een eigen concept. Blijf ons volgen via de sociale kanalen of check regelmatig onze FMXXL kennisbank.

Kan je niet wachten op ons volgende artikel en wil je op korte termijn zelf of samen met ons aan de slag met jullie optimale werkplekconcept? Bel of app ons op 0624605568 of mail ons via S.Huismans@fmxxl.nl. Wij helpen je graag op weg.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Gebruikers journey als kapstok voor integrale aanpak binnen FM

Facilitair management (FM) is een veelzijdig en veelomvattend vakgebied. Juist deze veelzijdigheid maakt het zo boeiend. Het beheren van gebouwen, managen van fysieke facilitaire oplossingen, uitrollen van (her)huisvestingsconcepten, inrichten werkplekken en optimaliseren van processen.

Het positieve geluid van FMXXL

Het is niet de eerste keer dat we horen of we misschien een bekend muziekstation zijn? Dj’s met hippe muziek en vlotte praatjes, een dagelijkse prijzenbingo en niet te vergeten het welbekende ‘Raad het geluid van….’. Nee sorry, we moet je teleurstellen. Al hebben we wel een aantal dingen met elkaar gemeen!

FMXXL voert bouwdirectie voor het nieuwe (t)huis van SC Cambuur

Afgelopen weekend was het zover, SC Cambuur trapte het seizoen af vanuit het nieuwe stadion. De uitdaging? Een nieuw voetbalstadion bouwen voor iedereen die de Leeuwarder voetbalclub SC Cambuur een warm hart toedraagt.