/ Catering als sfeer- & smaakmaker van je fysieke werkomgeving.

Werk heeft het gebouw verlaten. En hoe. Thuiswerken werd de norm en het faciliteren van medewerkers om effectief & efficiënt vanaf hun thuiskantoor te kunnen werken werd in plotsklaps een speerpunt voor vrijwel iedere organisatie. Wanneer we precies weer terug gaan naar kantoor en hoe we dat gaan faciliteren; dat is voor iedere organisatie of instelling anders. Een vraag die wij ons als facility managers stellen; welke impact heeft dit op de rol van catering binnen bedrijfsrestaurants en welke kansen voor nieuwe cateringconcepten ontstaan er binnen ons facilitaire vakgebied?

Van werkplek naar ontmoetingsplek

Binnen veel organisaties verandert de werkomgeving. We werken flexibeler, ontwikkelen nieuwe werkconcepten, het aantal generaties binnen een werkomgeving neemt toe en relevante thema’s zijn voor iedere organisatie anders. Denk bij deze laatste aan topics als gezondheid, veiligheid, flexibiliteit, productiviteit, circulariteit of vitaliteit op de werkvloer. De functie van een werkomgeving verandert niet alleen van een werkplek naar een ontmoetings- of samenwerkplek. Door het vele thuiswerken zijn ook de eet-, drink- & snackbehoeftes van medewerkers veranderd. En dat vraagt wat anders van cateringconcepten binnen bedrijfsrestaurants.

De traditionele catering in bedrijfsrestaurants gaat op de schop.  Daar zijn we van overtuigd. ‘Catering als sfeer- & smaakmaker van de fysieke werkomgeving.’ Dat houdt ons bezig. En jullie?

 

¨Als alles straks weer opengaat, hoe gaat dat eruitzien? Er zijn al conceptaanpassingen gemaakt die Covid-gerelateerd zijn, zoals de manieren van het verpakken van voedsel. Wanneer stopt dat? Blijft dat voor altijd? Wat wordt de nieuwe hygiënestandaard bij een bedrijfsrestaurant? Het is ook een spel tussen aanbod en waste. Je beschikbaarheid moet goed zijn, maar je wil ook niet te veel weggooien. Het is een grote puzzel eigenlijk. ¨

Bewuster kiezen

De behoefte aan nieuwe cateringconcepten was er al voor de pandemie, maar Corona heeft zaken in een stroomversnelling gebracht. Mensen verwachten op ieder moment van de dag zelf te beslissen wat ze eten en waar ze dit doen. Corona heeft ons nog bewuster gemaakt van wat we eten, waar ons eten vandaan komt en hoe we verspilling tegen kunnen gaan. Dat heeft impact op onze bedrijfsrestaurants, de foodconcepten in deze restaurants en op onze eetgewoontes & -behoeftes op kantoor.

Kort door de bocht; we kiezen bewuster. Medewerkers kiezen bewuster wat ze eten & drinken op kantoor. Werkgevers kiezen bewuster hoe ze dit kunnen faciliteren. Zeker nu veel organisaties bezig zijn met hun terugkeer naar kantoor (return to office) lijkt het ons een goed moment om hier aandacht aan te besteden of je inzicht te geven in de keuzes die je op dit vlak hebt.

Terugblik

Om aan de toekomst te werken, moeten we ook terugkijken naar het verleden. Was catering eerder misschien nog een facilitair ‘dingetje’ met een simpel & beperkt assortiment, vaste tijdsblokken en werd het gezien als handig. Even snel iets eten en weer door. In de huidige tijdsgeest is dat niet meer voldoende.

De wereld is veranderd. Onze manier van werken is veranderd. Onze werkomgeving is veranderd. Onze aanwezigheid op kantoor is veranderd. Onze cateringbehoeftes zijn veranderd. En contractvormen zijn veranderd. Er wordt meer aandacht besteed aan duurzame, creatieve of gezonde cateringconcepten binnen bedrijfsrestaurants.

Concepten die niet alleen onze smaakpapillen aangenaam verrassen en inspelen op onze ‘nieuwe manieren van flexibel werken’, maar ook (voedsel)verspilling tegen gaan of onze footprint qua uitstoot verminderen. Dat gaat verder dan een passend food- & drinkconcept. Dat vraagt om het toepassen van slimme technologische oplossingen, kan een verlengstuk vormen van je bedrijfscultuur of kan je duurzaamheidsambitie of CO2-reductie verder versterken. Ook bij een cateringconcept vormen Bricks, Bytes en Behavior de basis voor beleving of succes.

“Als we serieus iets aan klimaatactie willen doen, moet dus ook ons voedselpatroon veranderen.”

Oude patronen doorbreken

Bedrijfsrestaurants en cateringbehoeftes zullen in onze ogen blijven bestaan, maar zullen wel een andere rol vervullen binnen een werkomgeving. En daarmee niet minder belangrijk worden binnen facilitair management en onze facilitaire dienstverlening. Het is aan ons, facilitair managers, om hierop te anticiperen. Oude patronen doorbreken en nieuwe patronen omarmen. Een omslag van traditionele aanbodgestuurde catering naar behoeftegestuurde concepten. Met aandacht voor veranderde eet-, drink- & snackbehoeftes van medewerkers, de veranderende rol van een fysieke werkomgeving, kennis & kwaliteit van producten of gerechten en de waarden van een organisatie of instelling.

Een passend cateringconcept en bijbehorende cateringfaciliteiten worden meer en meer onderdeel van de bedrijfscultuur, je reputatie op de arbeidsmarkt, een verlengstuk van de missie van de organisatie, een mogelijkheid om verspilling tegen te gaan of ingezet als magneet voor (nieuwe en bestaande) medewerkers. Hiermee schuurt ons facilitaire vakgebied steeds meer aan tegen andere vakgebieden als HR of IT. Zeker in de strijd om talent wordt alles uit de kast getrokken om optimaal in te spelen op de nieuwe eetbehoeftes van medewerkers. Op kantoor en soms ook daarbuiten.

¨De samenwerking tussen IT, HR en FM, daar hebben we het in het vak al jaren over, dat dat eigenlijk meer geïntensiveerd zou moeten. Nu zie je dat door corona die samenwerking ook daadwerkelijk tot stand komt. “

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons en maak een afspraak!

Behoeftegestuurd

Maar wat moeten we onze mensen aanbieden? Hoe ver ga je als organisatie met je cateringconcept en -faciliteiten? Hoe kom je erachter welke dingen echt verscholen zitten in de eetbehoeftes van je mensen? Hoe anticipeer je hier op bij de terugkeer naar kantoor én met het oog op de langere termijn? Hoe houden we de kosten en investeringen van onze bedrijfscatering binnen de perken?

Digitalisering is een trend binnen facilitair management en een waardevolle tool bij het vergaren van concrete inzichten. Data verzamelen op basis van slimme technologieën helpt bij het beter begrijpen van de behoeftes van medewerkers.

Vraag je de gemiddelde medewerker wat hij/zij van de catering vindt, dan krijg je een het antwoord ‘wel prima’. Er zijn altijd wel verbeteringen, maar die zijn vaak gebaseerd op de huidige dienstverlening. Wij stellen ons liever de vraag; Wat is het ideale cateringconcept binnen het werkplekconcept van de toekomst voor jullie organisatie? Wat wil je uitdragen en uitstralen naar je mensen of hoe kan catering jouw groeiambitie als organisatie versterken? Hoe laten we catering één van de belangrijkste sfeermakers en smaakmakers worden van onze werkomgeving? Een boeiende puzzel die we samen met onze opdrachtgevers graag leggen en faciliteren. Dat nieuwe concepten niet per se niet duurder hoeven te zijn dan traditionele cateringconcepten, dat rekenen we graag voor je door.

¨We werken nu ook al met een systeem, waarmee we inzicht hebben in hoeveel mensen aanwezig zijn en waar er nog een werkplek beschikbaar is. Ook hebben we een FMIS systeem waarin alle data ingevoerd wordt. In samenspraak met HR en IT bekijken we welke data we hebben en wat we ermee kunnen doen om onze collega´s beter te kunnen ondersteunen. ¨

Gastvrijheid

Ook dienstverleners zijn gewend aan gewoontes of behoeftes van het heden. In het aanbod, maar ook qua initiatief nemen en meedenken. Zou het niet mooi zijn als we met zijn allen de gewoonte krijgen om continu AAN te staan en na te denken over het cateringconcept van de toekomst. En juist dat concept optimaal te faciliteren richting veranderende eetbehoeftes. Handelen naar wat op dát moment voor je ‘gast’ belangrijk is. Medewerkers laten kiezen. Op elk moment van de dag. Persoonlijk of digitaal. Ook dat is gastvrijheid.

¨Als je naar hospitality kijkt, heeft corona er voor gezorgd dat we enorm hunkeren naar persoonlijk contact binnen de horeca en hospitality in het algemeen. Je wil toch gewoon ergens aan de bar kunnen zitten, een drankje kunnen bestellen en een praatje kunnen maken. Ik denk dat automatisering dat nooit kan vervangen, maar ik denk dat het een goede aanvulling is op wat we al doen. ¨

Een wereld te winnen

Er zijn diverse praktijkvoorbeelden van bedrijfsrestaurants die dit al heel goed doen. Maar er valt ook nog een wereld te winnen wanneer we met onze concepten slimmer en sterker inspelen op de behoeftes van onze medewerkers of gasten. Thema’s als een gezonde keuken, een slimme keuken, de lokale keuken, vers, grab and (to) go, vegan of social impact zijn absoluut in opmars. Binnen bedrijfsrestaurants, maar ook binnen het onderwijs, de zorg, de culturele sector of bij overheidsinstellingen.

Onlangs gingen bedrijfsrestaurants van bijvoorbeeld Volkswagen (Hannover), de Technische Universiteit (TU) Delft, de impact hub Oceans Haarlem en Het Hayek ziekenhuis over op nieuwe cateringconcepten. Maar ook onbemande concepten zullen verder hun intrede doen. Daar zijn wij van overtuigd. (Check de linkjes onderaan dit artikel voor meer informatie hierover.)

En nu jullie

Welk concept het beste aansluit bij jullie organisatie of instelling? Of hoe je van jullie catering de sfeer- of smaakmaker van jullie werkomgeving maakt? Dat is maatwerk en mensenwerk. Wij gaan graag samen met jullie aan de slag om de juiste puzzelstukjes op de juiste plek te leggen. Van facilitair advies tot implementatie. Van projectbegeleiding tot interim ondersteuning. Daarvoor moet je bij ons zijn.

Onderdelen die wij centraal zetten bij een succesvol en gastvrij cateringconcept:

  • Visie (eetbehoeftes, gewenste focus of thema)
  • Variatie
  • Vernieuwend
  • Voorkomen van verspilling
  • Verrassend

Wij kennen de ins & outs, zijn op de hoogte van de nieuwste technologische opties, beschikken over inspirerende referentiecases en delen onze ervaring graag met je.

Eens kennismaken?

Bel of app ons op: 0624605568
Mail ons op: S.Huismans@fmxxl.nl

Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Terugblik: Workplace Xperience 2024

Meestal laten we een facilitaire XXL-beleving achter bij onze opdrachtgevers. Maar dit keer hadden we hem zelf goed te pakken. Onze eerste deelname aan de Workplace Xperience (WPX) was top. Een XXL-beleving om nooit te vergeten.

Terugblik: Smart Workplace op locatie bij FMXXL

Op 28 februari organiseerden Smart Workplace samen met FMXXL een kleinschalig event. Het was een feestje. Maar ook voor de mensen die er niet bij waren, delen we graag even een korte terugblik van het event...

FMXXL trekt als FD Gazelle 2023 sprint richting het einde van het (jubileum)jaar!

Donderdag 23 november 2023 was het zover. In het Theater Amsterdam werden de prestigieuze FD Gazellen 2023 door het Financieele Dagblad uitgereikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.