/ Activiteitgericht werken. Dat is maatwerk.
Vrijwel iedere organisatie is op één of andere manier wel bezig met activiteitgericht werken. De omschakeling naar zo’n concept vraagt echter focus en aandacht. En dus om maatwerk. Er is namelijk geen one-size-fits-all oplossing die we uit de kast kunnen halen voor dit soort facilitaire vraagstukken. Maar hoe laat je ‘activiteitgericht werken’ voor jouw organisatie wel succesvol werken?

FMXXL-directeur Willemijn Bergsma ging in gesprek met Facto; hét platform rondom facility management.
Willemijn neemt ons mee aan de hand van een praktijkvoorbeeld:
“Recent hebben we een onderwijsinstelling geholpen aan een nieuwe leer- en werkomgeving. Hiervoor zijn we het gesprek aangegaan met de school, met de leerlingen en met de beroepssectoren. Wat verwachten de onderwijzers? Wat verwachten de leerlingen? Wat moet de verhouding zijn tussen praktijk- en leslokalen? Op welke plek komen de studieruimtes? Wij treden in zo’n geval echt op als verbinder en vertalen de onderwijsvisie naar een huisvestigingsconcept. En dat leidt tot goede resultaten. Er staat een functioneel onderwijs- en huisvestingsconcept op minder vierkante meters.”
Borgen door middel van begeleiding
Om activiteitgericht werken echt te borgen, is ook begeleiding van leidinggevenden en medewerkers nodig. Dat zorgt voor de werkbeleving. Met een integrale benadering versterken de 3 B’s (Bricks, Bytes & Behavior) elkaar. De uiteindelijke werkbeleving is de optelsom van deze 3 B’s en de basis voor het werkplekconcept. Beleving; daar draait het uiteindelijk om. Dat is het gevoel dat je achterlaat bij je mensen. Belangrijk uitgangspunt voor het uiteindelijk nieuwe werkconcept is ook het werkplekspel.
“Dat spelen we met iedereen, om begrip te creëren voor het gewenste gedrag in verschillende situaties. Ook willen we hiermee natuurlijk het gewenste gebruik van de (nieuwe) werkomgeving stimuleren”.
Meer over de visie van Willemijn op activiteitgericht werken of weten voor welke opdrachtgevers we als team FMXXL een bijdrage mogen leveren aan dit soort facilitaire vraagstukken, lees dan het hele artikel op facto.nl:



De manier waarop we leren verandert ingrijpend. Studenten en leerlingen ontwikkelen zich steeds vaker op hun eigen tempo, plaats en manier. Vanuit hun talenten, met eigenaarschap over hun leerproces.
Wie betrokken is bij strategische huisvestingsvraagstukken weet: het gaat al lang niet meer alleen over stenen en vierkante meters. Het gaat om strategische keuzes.
Hoe faciliteren we hybride leeromgevingen die écht werken? Hoe creëren we een context waarin talent van studenten en leerlingen beter tot hun recht komen? Waarin we docenten en werknemers beter faciliteren om anders te kunnen werken?