/ Bouwen aan een hybride onderwijsomgeving voor talent. Hoe zet je het in beweging?
Voor Facilitair Managers of huisvestingsmanagers die toekomstgericht willen bouwen aan veranderend onderwijs.
De manier waarop we leren verandert ingrijpend. Studenten en leerlingen ontwikkelen zich steeds vaker op hun eigen tempo, plaats en manier. Vanuit hun talenten, met eigenaarschap over hun leerproces. Dat vraagt om meer dan alleen nieuwe onderwijsvormen. Het vraagt om leerplekconcepten en leeromgevingen die deze ontwikkeling ondersteunen, versterken en faciliteren. Als facilitair of huisvestingsmanager speel je hierin een sleutelrol. Hoe je dat in beweging zet? In dit artikel nemen we je mee in de visie van een aantal experts op dit gebied.
“Veranderend onderwijs vraagt om anders organiseren én anders faciliteren.”
Van klaslokaal naar leerlandschap
Hybride leeromgevingen zijn méér dan flexibel ingerichte ruimtes. Ze zijn het resultaat van een visiegedreven samenwerking tussen onderwijs en facilitaire diensten. Omgevingen waarin leren plaatsvindt op verschillende plekken – fysiek én digitaal – en waarin studenten of leerlingen worden uitgedaagd om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Een toekomstgerichte leeromgeving is dus niet langer een gebouw met lokalen en gangen. Het is een ecosysteem waarin leren, werken en ontwikkelen samenkomen. Denk aan open werkplaatsen, leerpleinen, co-creatiezones en hybride hubs die onderwijs, werkveld en technologie samenbrengen. Het is veel meer een eigen leerlandschap wat je creëert voor (en waar het kan ook samen met) je studenten en medewerkers.
De rol van facilitair management in toekomstgericht onderwijs
Facilitair managers en huisvestingsprofessionals staan steeds vaker aan tafel bij onderwijskundige keuzes. Terecht, want de fysieke ruimte beïnvloedt direct het leerproces. De kunst is om onderwijsvisie, onderwijsvorm en het ontwerp van de omgeving met elkaar te verweven.

Dit betekent: eerst het onderwijsproces begrijpen, en dán pas bouwen of inrichten. Welke activiteiten vinden plaats? Welke talenten willen we stimuleren? Hoe leren onze studenten het beste? Vanuit die vragen ontwerp je de ruimte en omgeving.
Buiten de muren denken
Toekomstgericht onderwijs overstijgt het schoolgebouw. Samenwerking met het werkveld, stagebedrijven, zorginstellingen of techbedrijven maakt het leren betekenisvoller. Dat vraagt om verbinding tussen binnen en buiten.

Door hybride leeromgevingen te creëren die ook buiten de schoolmuren actief zijn – zoals satellietlocaties, leerbedrijven of online communities – geef je talenten écht ruimte om te groeien en te bloeien.
Zo creëer je stap voor stap een hybride leeromgeving die werkt
- Vertrek vanuit de onderwijsvisie. Wat wil de school bereiken? Welke competenties en talenten staan centraal?
- Breng activiteiten in kaart. Denk activiteitgerelateerd: studeren, samenwerken, reflecteren, creëren.
- Ontwerp met flexibiliteit. Ruimtes moeten zich kunnen aanpassen aan veranderende werkvormen.
- Stimuleer samenwerking. Creëer ontmoetingsplekken tussen studenten, docenten en professionals.
- Verbind fysiek en digitaal. Technologie maakt leren tijd- en plaatsonafhankelijk, mits goed geïntegreerd.
- Werk interdisciplinair. Betrek docenten, studenten én ondersteunende diensten in het ontwerpproces.
Laat je verder inspireren
Klaar voor meer inspiratie? De FMXXL-luisterpodcast biedt concrete voorbeelden en visievolle gesprekken over hoe facilitair management en onderwijsinnovatie hand in hand gaan. Luister hoe onderwijsvernieuwers en facilitair professionals samen bouwen aan toekomstgerichte leeromgevingen.


Bouwen aan
Bouwen aan jullie optimale hybride onderwijsomgeving? En kunnen jullie daar wel wat advies of ondersteuning bij gebruiken? Wij bouwen niet alleen aan toekomstbestendige leer- of onderwijsomgevingen, maar vooral aan duurzame relaties. Neem gerust eens vrijblijvend contact op.

Willemijn Bergsma
w.bergsma@fmxxl.nl
06 15 43 73 14
Facilitair & Finance, twee kanten van dezelfde medaille richting toekomstbestendig Facilitair Management. Hoe Facilitair en Finance elkaar hierbij kunnen versterken? Tijd voor een ander perspectief.
Wie betrokken is bij strategische huisvestingsvraagstukken weet: het gaat al lang niet meer alleen over stenen en vierkante meters. Het gaat om strategische keuzes.
Hoe faciliteren we hybride leeromgevingen die écht werken? Hoe creëren we een context waarin talent van studenten en leerlingen beter tot hun recht komen? Waarin we docenten en werknemers beter faciliteren om anders te kunnen werken?