/ Een kijkje achter de schermen bij het Graafschap College

Het Graafschap College

Het Graafschap College is ambitieus en scoort al jaren bovengemiddeld. Een vooruitstrevende onderwijsinstelling die het succes van haar studenten boven alles stelt. Een betrouwbare partner die duurzaam en inclusief leren faciliteert. Een roc die een leven lang ontwikkelen voor verschillende doelgroepen stimuleert. Door een goed & gezond leerklimaat te bieden en een veilige & vertrouwde onderwijsomgeving te creëren. Het verschil willen maken voor studenten en stakeholders. Nu en in de toekomst.

Het onderwijs van de toekomst

Aan de J.F. Kennedylaan in Doetinchem wordt alweer een jaar gewerkt aan een duurzaam schoolgebouw dat klaar is voor de komende decennia. Niet alleen om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen, maar ook om Hybride, Innovatief en gePersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken. Dat noemen we HIP onderwijs. En dat vraagt om andere faciliteiten. De eerste fases (van in totaal 7 fases) van deze grootschalige verbouwing zijn ondertussen uitgevoerd. Onder andere de vleugel van de sector Zorg, Welzijn & Sport is gerealiseerd.

Ambities waarmaken

Aan de basis van de verbouwings­activiteiten ligt het ‘Masterplan duurzaam en toekomstgericht onderwijs J.F. Kennedy­laan’. Een duurzame en toekomstbestendige energiehuishouding is niet de enige ambitie in het Masterplan. Ook onderwijs­inhoudelijk wil het Graafschap College het gebouw in lijn brengen met de ambities. “Om hybride, innovatief en geperso­na­li­seerd onderwijs mogelijk te maken is een andere omgeving nodig dan alleen de traditionele lokalen”, aldus Tonko Oosterink (Teammanager Huisvesting Graafschap College). Om aan die fysieke kant van de inrichting van HIP onderwijs invulling te geven, is FMXXL aangetrokken.

Overcapaciteit benutten

FMXXL kreeg van het Graafschap College de opdracht om het gebouw efficiënter en effectiever in te richten. “Het Strategische huisvestingsplan heeft ons duidelijk gemaakt dat er overcapaciteit aanwezig was”, zegt Tonko. “Daaruit bleek dat we ongeveer 10 procent van de vierkante meters efficiënter kunnen inzetten.” Een voorzichtige schatting, want volgens FMXXL is een kwantitatieve verhoging van 10 tot 15 procent van het aantal studentenplekken per fase mogelijk. Gekoppeld aan de ambitie van het Graafschap College om een hoger bezettingspercentage van de beschikbare lokalen en ruimtes na te streven, kan dit leiden tot een capaciteitswinst van 20 procent.

Meer weten over huisvesting? Lees hier verder!

Rekenmodel

Hiervoor heeft FMXXL een rekenmodel gemaakt waarmee het Graafschap College vanaf nu eventuele krimp en groei goed in de gaten kan houden. “Uiteindelijk werken we toe naar een basisprogramma van eisen voor alle fases waarmee de fysieke grenzen van de opleidingssectoren vervagen. Als de ene opleiding enorm groeit en een andere krimpt, moet het gebouw flexibiliteit kunnen bieden”, zegt Tonko. Waarbij FMXXL-er Jasper Wolbrink benadrukt dat die flexibiliteit niet ten koste mag gaan van de identiteit van de sector. “Door voor iedere vleugel voor bepaalde generieke en specifieke elementen te kiezen, kun je die flexibiliteit en de eigen identiteit prima waarborgen.”

Meer over deze samenwerking tussen het Graafschap College en FMXXL, de grootschalige verbouwing op zich of over hoe we studenten de kans geven om letterlijk mee te bouwen aan hun school van de toekomst? Lees dan het hele artikel via onderstaande link:
https://werkt.graafschapcollege.nl/graafschap-college-werkt-06-2021/bouwt/

Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Bouwen aan een hybride onderwijsomgeving voor talent. Hoe zet je het in beweging?

De manier waarop we leren verandert ingrijpend. Studenten en leerlingen ontwikkelen zich steeds vaker op hun eigen tempo, plaats en manier. Vanuit hun talenten, met eigenaarschap over hun leerproces.

Waarom een business case cruciaal is voor strategische huisvestingskeuzes

Wie betrokken is bij strategische huisvestingsvraagstukken weet: het gaat al lang niet meer alleen over stenen en vierkante meters. Het gaat om strategische keuzes.

FMXXL Podcast: Veranderend onderwijs anders leren faciliteren en organiseren

Hoe faciliteren we hybride leeromgevingen die écht werken? Hoe creëren we een context waarin talent van studenten en leerlingen beter tot hun recht komen? Waarin we docenten en werknemers beter faciliteren om anders te kunnen werken?