Omschakelen naar een nieuw werkplekconcept

/ Ken jij de spelregels?

We willen ontmoeten. Maar ook geconcentreerd kunnen werken. Samen vergaderen. Fysiek en/of digitaal via videocalls. Maar we willen ook kunnen ontspannen of relaxen. De werkdag wordt tegenwoordig verschillend ingevuld en het kantoor moet op dit soort nieuwe werk(plek)concepten worden aangepast. Een transitie naar hybride werken, activiteitgericht werken of blended werken, is relevanter dan ooit. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Omschakelen is een divers en complex spel. Ken jij de spelregels?

Onze FMXXL-Collega Marjan Visser ging in gesprek met Facto; hét platform rondom facility management.

Het werkplekconcept: Een terugblik

Voor corona stapte menig werknemer standaard om acht uur ’s ochtends in de auto of op de trein. Op weg naar kantoor en naar een vaste werkplek. Oeps bijna twaalf uur. Tijd voor de lunch.  En om vijf uur weer met de auto of trein naar huis. Na corona is dat niet meer zo vastomlijnd en is de behoefte aan flexibilisering toegenomen. En dat biedt mogelijkheden voor de integratie van een nieuw en passend werkplekconcept met een focus op activiteitgericht werken.

Een transitie naar activiteitgericht werken

/ Een kwestie van kennis, houding en gedrag

Activiteitgericht werken moet aansluiten bij de organisatie, de cultuur, de werkzaamheden en de toekomstambitie. Daarin is de zorg of het onderwijs bijvoorbeeld weer heel anders dan het bedrijfsleven. En ook per afdeling of  functiegroep zijn de behoeften weer heel verschillend. Sommige afdelingen achten zichzelf niet geschikt voor een nieuw werk(plek)concept. Dat gold ‘eerder’ eigenlijk ook voor het thuiswerken in het algemeen. Maar die houding is veranderd sinds corona en de lockdown.

Ook de transitie in gang zetten of eens sparren? Bel voor een afspraak!

Het werkplekspel

Af van je eilandcultuur, slimmer samenwerken, kantoorruimte beter benutten of nieuw talent binnenhalen? Zomaar een aantal vraagstukken waarbij activiteitgericht werken een optie of oplossing kan zijn. Maar hoe stimuleer je een succesvolle transitie naar activiteitgericht werken? En hoe betrek en begeleid je medewerkers en/of leidinggevenden bij dit soort (vaak complexe) facilitaire (huisvestings)projecten? Daar kan het werkplekspel je bij helpen. Binnen FMXXL hebben we goede ervaringen met deze tool en sluit naadloos aan bij onze integrale aanpak op basis van de 3 B’s (bricks, bytes & behaviour).

‘ We zetten het werkplekspel in voor het verzamelen van de input bij medewerkers, het begeleiden van leidinggevenden, om begrip te creëren voor het gewenste gedrag binnen de nieuwe werkomgeving en voor het evalueren & bijsturen als onderdeel van de nazorg. Als FMXXL omarmen de praktische toepasbaarheid van dit spel, kennen de spelregels en weten deze om te zetten naar klinkende resultaten.’

Aandachtspunten

Meer over de succesfactoren en aandachtspunten bij het omschakelen naar dit soort nieuwe werkplekconcepten?

Lees dan het hele artikel op facto.nl:
https://www.facto.nl/werkplek/nieuws/2021/09/de-transitie-naar-activiteitgericht-werken-de-aandachtspunten-10118056

Afspraak plannen

Direct een stap verder gaan en samen ontdekken of activiteitgericht werken een aanwinst kan zijn voor jullie bedrijf? Neem dan gerust contact op om een (digitale) afspraak te plannen. We maken graag eens kennis.

Marjan Visser     
m.visser@fmxxl.nl

06 42643162

Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Bouwen aan een hybride onderwijsomgeving voor talent. Hoe zet je het in beweging?

De manier waarop we leren verandert ingrijpend. Studenten en leerlingen ontwikkelen zich steeds vaker op hun eigen tempo, plaats en manier. Vanuit hun talenten, met eigenaarschap over hun leerproces.

Waarom een business case cruciaal is voor strategische huisvestingskeuzes

Wie betrokken is bij strategische huisvestingsvraagstukken weet: het gaat al lang niet meer alleen over stenen en vierkante meters. Het gaat om strategische keuzes.

FMXXL Podcast: Veranderend onderwijs anders leren faciliteren en organiseren

Hoe faciliteren we hybride leeromgevingen die écht werken? Hoe creëren we een context waarin talent van studenten en leerlingen beter tot hun recht komen? Waarin we docenten en werknemers beter faciliteren om anders te kunnen werken?