WMD Drinkwater

Samen bouwen aan een positieve voetafdruk, eigen cultuur en passende identiteit

/ Even voorstellen

WMD Drinkwater is een cruciale speler in Drenthe wanneer het gaat om de essentiële levensbehoefte: water. Iedere dag betrouwbaar drinkwater uit de kraan. Generatie na generatie. Dat is de heldere missie waar de mensen achter dit drinkwaterbedrijf elke dag weer voor opstaan en voor gaan. Van het opvangen van elke regendruppel tot het zorgen dat het water dat uit onze kranen stroomt, zuiver en veilig is. Elke druppel telt bij WMD Drinkwater!

/ Een paar getallen

Het 85 jaar jonge WMD levert water aan ruim 200.000 huishoudens en bedrijven vanuit 12 productiestations. Met 230 medewerkers, ruim 8.000 kilometer hoofdleidingen en ruim 35 miljoen m3 water per jaar mag WMD dan niet het grootste drinkwaterbedrijf van ons land zijn, maar ambitieus is ze zeker. Thema’s als innovatie, geavanceerde technologieën, het vergroten van het bewustzijn over waterbesparing en duurzaamheid, staan continu op de agenda.

Daarmee bewijst WMD waar een kleiner drinkwaterbedrijf, groots in kan zijn. En dan hebben we het niet alleen over de dagelijkse processen. Ook qua huisvesting is het bedrijf ambitieus. Wat FMXXL betreft, een inspirerende reis om deel van uit te maken! We nemen je mee in de metamorfose van het kantoorpand van WMD in Assen. En zoomen in op de rol die FMXXL bij dit huisvestingsproject mocht vervullen.

Liever de bewegende versie kijken? Check dan het filmpje dat gemaakt is tijdens het event ‘Smart WorkPlace op locatie’, waar Joris Grotenhuis (WMD) en Marjan Visser (FMXXL) samen vol passie vertelden over dit project, de onderlinge samenwerking en de do’s & don’ts bij (her)huisvesting.

Situatie

Verbouwen en een nieuwe werkomgeving voor de watermakers van WMD. Waarom is dat nodig? Samengevat om strategische doelen te realiseren, als organisatie wendbaar te blijven en te blijven bouwen aan WMD als aantrekkelijk werkgever. Het verduurzamen van het huidige kantoorpand stond hoog op het wensenlijstje. Ten eerste om te blijven voldoen aan de wettelijke energielabel eisen. Ten tweede om een werkomgeving te creëren die onze WMD manier van activiteit gerelateerd of hybride werken ondersteunt en faciliteert. En ten slotte om gebruikers centraal te zetten in de nieuwe werkomgeving door hun comfort, werkactiviteiten, beleving en duurzaamheid slim te verbinden. Dat klinkt ons als smart building in de oren.

/ De waarde een business case

Maar waar begin je bij een huisvestingstraject waarin je meerdere strategische doelen voor ogen hebt? Met het samenstellen van het juiste (interne & externe) team, een gefundeerde business case en het opstellen van verschillende scenario’s op basis van de gestelde uitgangspunten. Daar werd FMXXL voor de eerste keer ingevlogen rondom dit huisvestingproject.

De belangrijkste 5 resultaten en inzichten van de business case?

  • 4 haalbare scenario’s voor de verbouwing van het WMD-pand en de werkomgeving
  • Inzicht in de verbouwingsintensiteit, investeringsindicatie en resultaten voor elk van de 4 scenario’s.
  • Een eerste schetsontwerp voor het pand en de werkomgeving.
  • Een advies voor de veranderaanpak, projectorganisatie en aanbestedingsvorm.
  • Projectplanning op hoofdlijnen.

Op basis hiervan heeft WMD een keuze gemaakt voor één van de scenario’s. Samengevat; het huidige pand verbouwen, tijdelijk verhuizen naar andere huisvesting, medewerkers zo min mogelijk ‘(over)last’ laten ervaren van de verbouwing en samen terugkeren naar het verbouwde hoofdkantoor.

Na de business case en scenariokeuze namen andere Facilitair Consultants het totale project voor hun rekening, waarbij de belangrijkste rol weggelegd was voor onze collega Marjan Visser.

/ Een waterdicht ontwerp

De volgende vraag die naar boven kwam: Hoe kom je tot een werkomgeving die naadloos bij je organisatie, gebruikers, cultuur, identiteit en duurzaamheidsambities past? Ons advies, start met het samen ontwikkelen van een ontwerpconcept. Vanuit de kernwaarden van je bedrijf, gewenste faciliteiten en thema’s die de gebruikers belangrijk vinden. Helemaal in lijn met de manier waarop WMD haar mensen wil ondersteunen en faciliteren bij de nieuwe werkvorm; activiteit gerelateerd werken. Dat is geen one-size-fits-all werkplekconcept. Dat is een unieke blauwdruk om tot een waterdicht concept ontwerp te komen voor de nieuwe werkomgeving van WMD.

/ Van creatief ontwerp naar technisch ontwerp

Om de meest duurzame huisvesting en optimale nieuwe werkomgeving binnen budget te creëren, is gekozen voor het inzetten van een duurzaamheidsmatrix. Een slimme zet om van een creatief ontwerp naar een technisch ontwerp te komen. Door het inzetten van deze matrix kon het bouwteam en projectteam:

  • duurzame keuzes maken en onderbouwen.
  • kansen en risico’s in kaart brengen.
  • het comfort en de beleving van gebruikers voorop zetten.
  • alles in cijfers uitdrukken.

Wat kost het? Qua tijd, capaciteit of investering. En wat levert het concreet op? Qua comfort, beleving of duurzaamheid. Zo konden we goed onderbouwde keuzes maken en dat heeft uiteindelijk geleid tot een nog beter resultaat van vooraf beoogd.

/ Bricks, bytes, behaviour en beleving

Een nieuwe manier van werken introduceren, samen bouwen aan een positieve voetafdruk, eigen cultuur en identiteit. Dat gaat verder dan een mooi ingerichte werkplek of een fancy werkomgeving. Het is de kunst om samen vanuit het nieuwe werkconcept van WMD te werken naar een passend werkplekconcept en dat toe te passen op de inrichting en het interieur in de werkomgeving. Van identiteit naar interieur.

Het succes wordt hierbij bepaald door de juiste balans tussen bricks, bytes & behaviour. Vanuit de business waar we als drinkwaterbedrijf in zitten. En dat samen zorgt voor de juiste beleving als organisatie en als werkgever. De bricks hadden we door de business case, onze integrale & procesmatige aanpak, de slimme aanbestedingsvorm met het bouwteam en het inzetten van de duurzaamheidsmatrix scherp voor ogen. De bytes waren al goed voor elkaar en met ICT prima vertegenwoordigd in het integrale projectteam. Naast ICT bestond het projectteam uit bouw, facilitair, communicatie en HR.

Dat de factor behaviour zo’n belangrijke component zou vormen in dit traject, dat hadden ze bij WMD vooraf ook niet voorzien. Mensen maken nou eenmaal het verschil. Er zijn veel tools en acties ingezet om medewerkers mee te nemen in dit huisvestingsproject. Denk aan informatiebijeenkomsten, creatieve sessies, menukaart voor leidinggevenden, filmpjes van de nieuwe werkomgeving voor collega’s, rondleidingen en ga nog maar even door. Maar één van de meest slimme acties was het aansluiten van een verandergedrag expert. Zij heeft de mensen tijdens deze reis naar een nieuwe werkomgeving echt aan de hand meegenomen.

Collega Marjan Visser aan het woord

‘Naast het feit dat het een geweldig uitdagend project voor mij als Facilitair Consultant was, heeft het ook voor mij persoonlijk veel waarde.  Hoe bijzonder is het dat mijn vader begin jaren ’90 aan de nieuwbouw bij WMD heeft gewerkt en ik nu anno 2023 aan ditzelfde gebouw verder mag bouwen richting de toekomst?

Tijdens de nieuwbouw van dit pand was mijn vader uitvoerder bij de bouwkundig aannemer. Hij liet aan ons gezin altijd trots zien waar hij aan het werk was. Als kind heb ik hier samen met hem regelmatig over de bouwplaats gelopen. Nu was het andersom, en nam ik hem mee over het terrein waar ik aan het werk was.

/ Het Resultaat

Wat heeft het Drinkwaterbedrijf WMD nou allemaal opgeleverd? Veel, kan Joris Grotenhuis van WMD achteraf helemaal zeggen. En ook nog eens op meerdere vlakken. We hebben de balans tussen duurzaamheid, comfort en beleving slim en sterk weten te verankeren in dit huisvestingsproject.

Duurzaamheid

  • Een verduurzamingsmetamorfose
  • Van energielabel D > energielabel A++, binnen budget en terugverdientijd
  • Een volledig gasloos kantoorpand, onderbouwd door de duurzaamheidsmatrix
  • Regenwater dat voor het grootste deel wordt opgevangen in de wadi voor het pand
  • Hergebruik van bestaand meubilair (circulair)
  • Duurzame keuzes voor de aanschaf van nieuw meubilair, aankleding en decoratie
    – Stoelen van petflessen
    – Akoestische wanddecoratie van oude spijkerbroeken

Comfort voor de gebruikers

  • Gebruikers zijn trots op hun werkomgeving
  • Gebruikers ervaren het als een hele prettige werkomgeving met veel flexibiliteit
  • Comfort omhoog door betere akoestiek en klimaatbeheersing in het pand
  • Gebruikers kiezen waar ze willen werken afhankelijk van de activiteit van dat moment
  • Het werkcafé is het hart van het bedrijf WMD geworden
  • Het is een werkomgeving die bijdraagt aan het werkgeluk van de gebruikers

Beleving

  • Identiteit als duurzame en aantrekkelijke WMD-organisatie heeft een positieve impuls gekregen
  • De huisvesting en nieuwe werkomgeving onderschrijven de cultuur van WMD
  • De huisvesting en nieuwe werkomgeving stimuleren het verbinden van mensen
  • We weten medewerkers te verleiden om weer naar kantoor te komen (thuiswerkcultuur ombuigen)
  • Met deze huisvesting en werkomgeving bewijzen we goed werkgeverschap richting huidige medewerkers en zijn we een magneet voor nieuwe collega’s
/ Verbouwen, verduurzamen of verhuizen

Wat je (her)huisvestingsvraagstuk ook is, wij helpen je er graag bij. Of het nu gaat om een verbouwing, verhuizing of het verduurzamen van je bedrijfspand? Of om het bouwen van een business case met verschillende scenario’s? Of om het begeleiden of coördineren van een verhuizing?  Wij adviseren, helpen of ondersteunen je graag. Neem gerust eens vrijblijvend contact op met Willemijn voor een kennismaking.

Kennis maken

Drinkwaterbedrijf WMD
Meer weten over WMD, Drents drinkwater of haar activiteiten? www.wmd.nl

Misschien vind je deze artikelen ook interessant
Terugblik: Workplace Xperience 2024

Meestal laten we een facilitaire XXL-beleving achter bij onze opdrachtgevers. Maar dit keer hadden we hem zelf goed te pakken. Onze eerste deelname aan de Workplace Xperience (WPX) was top. Een XXL-beleving om nooit te vergeten.

Terugblik: Smart Workplace op locatie bij FMXXL

Op 28 februari organiseerden Smart Workplace samen met FMXXL een kleinschalig event. Het was een feestje. Maar ook voor de mensen die er niet bij waren, delen we graag even een korte terugblik van het event...

FMXXL trekt als FD Gazelle 2023 sprint richting het einde van het (jubileum)jaar!

Donderdag 23 november 2023 was het zover. In het Theater Amsterdam werden de prestigieuze FD Gazellen 2023 door het Financieele Dagblad uitgereikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.